Spanning en sensatie

Terwijl mijn ouders beneden in hun eigentijds ingerichte woonkamer zaten – bruine banken, oranje lampen – zat ik als tiener op zolder brieven te schrijven met een kroontjespen, bij het licht van een olielamp. Ik dacht toen nog dat het verleden veel mooier was dan het heden en wilde dat ik honderd jaar eerder geboren was. Hoewel mijn ouders me mijn gang lieten gaan, vonden zij zelf dat een mens maar beter in zijn eigen tijd kan leven.
Ze hadden gelijk, en zo zit ik anno 2014 ’s avonds met een iPad op schoot op de bank. Een geweldige uitvinding, die ik niet had willen missen. Alleen: op wijngebied valt er nog niet veel te beleven op de tablet. Wijntijdschriften als WineLife, Decanter, La Revue du vin de France, Terre de Vin en ook Perswijn zijn allemaal keurig te koop in de digitale winkel, maar het zijn elektronische kopieën van papieren bladen. Op zich niets mis mee, maar het laat de mogelijkheden van het medium praktisch onbenut. Zelfs hippe blaadjes als Noble Rot Magazine zijn in hun digitale versie zo opwindend als een oude aardappel.
Leuker wordt al het bij de digitale uitgave van de laatste versie van de Wine Atlas van Jancis Robinson en Hugh Johnson. Je kunt de kaarten lekker vergroten en met de zoekfunctie ben je snel waar je zijn moet. Toch blijft ook deze uitgave wat digitale mogelijkheden betreft heel basic en maakt de indeling met kolommen waarin je moet scrollen en informatieblokjes waarop je moet tikken de boel niet overzichtelijker. En het vervelendst: de kaarten zijn niet haarscherp.
Misschien nog het beste op dit moment (voor zover ik weet; ik ontvang graag tips) zijn de uitgaven van Jasper Morris over de Bourgogne. Zijn boek Inside Burgundy wordt in verschillende delen digitaal gepubliceerd; er zijn er nu twee verschenen, over de Côte de Beaune en de Côte de Nuits. Er zit – naast een heleboel ‘gewone’ tekst – een serie filmpjes in, waarin Morris je meeneemt de wijngaarden in (jammer van dat rare haar en die uitspraak, ‘grond crue’, maar vooruit), scherpe foto’s, kaarten die je goed kunt vergroten en een uitstekende zoekfunctie.
Maar toch: het is 2014 en van een filmpje raken we niet helemaal meer buiten onszelf. Wat ik eigenlijk verwacht had, was een veel sensationelere nieuwe wereld van wijnboeken en -tijdschriften. Met loeischerpe 3D-kaarten van wijngebieden. Met levensechte animaties van verschillende manieren van wijnmaken. Van wat er nou precies gebeurt in een vat gistende druiven, inclusief al die chemische reacties, en wat er verandert als de wijnmaker er een handje zwavel in mikt. Juist wijn, met al die verschillende aspecten die aan zoveel werelden raken, lijkt mij enorm geschikt voor zulke nieuwigheden.
Helaas. Het zal voorlopig allemaal wel te duur zijn, of zoiets. Ietwat ontmoedigd trek ik me nog maar even terug met een glas wijn, een vierdehands exemplaar van Notes on a Cellar-Book (1920) en een stompje kaars.

(2014)